Thies Dijkhuis, de laatste boer van Euvelgunne, overleden

22-03-2019

Boer Thies Dijkhuis, markant lid van onze vereniging, is overleden. De laatste boer van Euvelgunne is dinsdag op 72-jarige leeftijd overleden. Lees hier meer over zijn leven en betrokkenheid bij de vereniging in het artikel dat in de GROC verscheen, waarin ook onze voorzitter Harry Marissen een aantal herinneringen aan Thies ophaalt.

Boer Dijkhuis leefde z'n hele leven lang op de Euvelgunnerheem. Hij nam al op jonge leeftijd de boerderij over van z'n plotseling overleden vader.

Oprukkende stad
De Euvelgunne dreigde jarenlang te worden opgeslokt door de oprukkende stad en z'n industriegebieden. Boer Dijkhuis verzette zich daartegen. Met succes, want midden in het zuidoostelijke bedrijventerrein ligt nu nog een groen stukje Euvelgunne, met de boerderij van wijlen Dijkhuis als middelpunt. 's Zomers graasden zijn roodbontkoeien in de weilanden, terwijl werknemers van omliggende bedrijven een frisse neus haalden in het natuurgebiedje.

Dijkhuis heeft in 1996 z'n landerijen verkocht aan de gemeente, maar wel met de belofte dat de Euvelgunne bewaard zou blijven als natuurgebied. Het Groninger Landschap heeft zich nu ontfermd over het stukje groen.

Boer Dijkhuis was een actief lid van Bedrijvenvereniging Zuidoost. Hij liet zich vaak zien tijdens vergaderingen en bijeenkomsten. Dijkhuis was bekend en gerespecteerd, omdat hij elke gelegenheid aangreep om z'n mening te verkondigen.

Ereburger
Boer Dijkhuis werd in januari 2017 benoemd tot Ereburger van de stad Groningen. Dat gebeurde nadat een film van Tom Tieman over het leven van 'Diekhoes' in premiere was gegaan. Hieronder kun je de docu 'De Laatste Boer van Euvelgunne' zien. Een aanrader, zo vond ook NPO2 die de film eerder al uitzond.

Documentaire
Tieman trok tijdens het maken van zijn film wekenlang op met Dijkhuis. "De laatste boer van Euvelgunne is niet meer maar de Hunzezone blijft bestaan", zegt Tom Tieman in een reactie. "Eigenlijk was Diekhoes ook een van de laatste mensen die zo betrokken was bij de politiek. Ik ken niemand die zoveel wist van gemeentepolitiek en die zich er zo tegenaan bemoeide. Hij vertelde me ooit dat een wethouder ooit zei: "Als Dijkhuis belt, moet ik wel drie ambtenaren op z'n vragen zetten. Die man verdient een standbeeld!"

Voor Bedrijvenvereniging Zuidoost kwam het overlijden van Dijkhuis toch nog als een verrassing. "We wisten wel dat z'n gezondheid achteruit ging", zegt voorzitter Harry Marissen. "We zagen hem ook steeds minder op bijeenkomsten. Het is toch heel bijzonder als iemand er dan ineens niet meer is."

Markante persoonlijkheid
Thies Dijkhuis was ​een markante persoonlijkheid, zo zegt Marissen. "Zeker in ons gebied. Hij was altijd enorm betrokken bij de vereniging. Als het ook maar mogelijk was, dan was hij erbij. Daarnaast heeft hij samen met z'n broer dus ook veel betekend voor het behoud van de groene Hunzestrook bij Euvelgunne. Het is fantastisch hoe dat heeft uitgepakt. Ik zit er zelf met m'n kantoor vlakbij. Het is ongelooflijk om te zien hoeveel mensen daar nu in de pauzes heen gaan om te wandelen. En ze kennen Dijkhuis allemaal."

De laatste jaren kreeg de boer meer last van z'n hart en allerlei andere kwalen. Hij kwam steeds minder de deur uit. Dinsdag blies hij z'n laatste adem uit.