Score Koploperproject: 20 toekomstbestendige Koploperbedrijven, 3 Winnaars en primeur Koploperbos!

Score Koploperproject: 20 toekomstbestendige Koploperbedrijven, 3 Winnaars en primeur Koploperbos!

15-04-2021

Score Koploperproject: 20 toekomstbestendige Koploperbedrijven, 3 Winnaars en primeur
Koploperbos! Dit is het resultaat van het Koploperproject toekomstbestendig ondernemen dat tijdens het Koplopersymposium ‘scoren met impact, een schot voor de toekomst’ werd gepresenteerd.

De prijswinnaar van de Koplopergroep Groningen stad is SKSG Kinderopvang. De jury heeft
in de groep Groningen Zuidoost twee prijswinnaars gekozen die flink aan elkaar gewaagd
zijn. Dit zijn Hoveniersbedrijf Donkergroen en Harrier Accountants en Bedrijfsadvies.
Vanuit de thuisstudio van FC Groningen konden geïnteresseerden de wervelende livestreamshow volgen. De Snackbar van de Toekomst verzorgde de duurzame starter. Wethouder Chakor verrichte de opening en directeur Wouter Gudde, trapte in het stadion van FC Groningen het symposium af.

Buiten op het veld worden de Koplopers ontvangen door Marco Agema en twee ‘Young
Food’ professionals van het Terra college. Een innovatief en biologisch arrangement van
borrelboontjes, ‘fruitleer’, een smoothie en overheerlijke ‘bierborstelbrownie’ to-go krijgen
de Koplopers mee.
Binnen loopt ondertussen de spanning op. Maar eenmaal in de studio met tafelgastvrouw
Jetta Post voel je gelijk de ontlading. De thema’s vanmiddag zijn gezondheid en lokale
producten, energie en beweging, social impact, (bio)diversiteit en circulaire economie. Ze
worden moeiteloos ingekleurd door 20 enthousiaste Koplopers. En dat straalt van de
glunderende gezichten af.

Gezonde voeding en lokale producten

Merel van de 3 Gezusters legt uit hoe slimme data uit de ‘foodwaste monitor’ een flinke
besparing op inkoop oplevert. Wessel van Hotel Prinsenhof is trendsetter met een
uitgekiend en smaakvol alternatief voor het 6 gangen wijnarrangement. Victor van Sushi
restaurant Imono en Meike van SKSG kinderopvang combineren gezonde voeding met
plezier voor de jeugdige duurzaamheidsambassadeurs van de toekomst. Wat je jong leert is
oud gedaan en daarom ligt er een gezonde ‘sushi-workshop’ voor kinderen van 4-12 jaar op
de plank die ze samen na corona uitrollen.

Pieter van de Maripaan Groep (Jumbo Noord Nederland) stimuleert het gebruik van
duurzame producten in de pop-up store Euroborg. Plasticvrije zeepjes, ’voedzame ‘vegan’
alternatieven’ en de in Nederland verbouwde ‘Joan thee’. Zo worden duurzame meters
gewonnen in de schappen van de Jumbo winkels. Baxbier maakt werk van duurzame
verpakking, hergebruik van bierborstel en brouwt met hemelwater. Brandmore maakt het
verschil met duurzame producten voor de VVV-winkel in het ’Groninger Forum’. De winkel
ligt ‘van A tot Z’ bomvol met verantwoord gemaakte ’Groningse’ producten.


Energie en Beweging

In studio 2 bewegen intussen de andere Koplopers energiek mee als zich op het wandhoge
scherm de Body energizer van Basic Fit afspeelt. Basic Fit zet als gezonde lifestyle
ambassadeur in op duurzaam bewust gedrag van klanten en medewerkers van ruim 800
sportclubs in heel Europa. Edwin Froma speelt de groene kaart van FC Groningen. De
voetbalclub kantelt de wereldwijde negatieve trend van bewegingsarmoede in de regio. Met
voetbalworkshops, training voor onderwijskrachten en wedstrijden in de regio wordt sport
voor jonge kinderen dichterbij gebracht. De professionele trainers die wekelijks sportclubs
en scholen bezoeken zijn bijzonder in trek bij de jeugd.
Albert Heijn Hoogkerk hergebruikt energie uit de koelsystemen in de winkel. Door middel
van een warmtewisselaar is het gebouw van het gas af en lekker warm. Roossien
Hoogwerktechniek specialiseert zich in modulair samengestelde trappen waardoor lassen
overbodig en demonteren eenvoudig is. Afval is verleden tijd. Kwintgroep ontwikkelt met de
leverancier van zeildoek een duurzame methode om restafval te beperken. Waterbedrijf
Groningen past hergebruik van industrieel oppervlaktewater toe in o.a. fabrieken waardoor
verspilling van schoon drinkwater niet meer nodig is.


Social Impact, Biodiversiteit

MartiniZorg verkleint de afstand van de arbeidsmarkt op mensen met onontdekte talenten.
Zij transformeren cliënten met opleiding en coaching tot volwaardige zorgverleners.
Schoonmaakbedrijf Effektief geeft mensen de zorg en opleiding die ze verdienen en sluist
medewerkers daarmee door de ‘poort’ van de arbeidsmarkt. Alfa accountants, Harrier
Accountants/Bedrijfsadvies en Marketingbureau Ten Stripes zetten in op keten-impact. Zij
begeleiden klanten strategisch met een duurzame bedrijvenscan, subsidies en een
communicatie-strategie waarmee de klant concrete duurzame impact boekt. Leerbouwen
maakt met de leerlingen o.a. grote bijen- en insectenhotels. Daarvan komt er een te staan in het gloednieuwe Koploperbos op Bedrijventerrein Zuidoost. De eerste aanplant van het
Koploperbos is gerealiseerd door Hoveniersbedrijf Donkergroen, die met de duurzame
bedrijventerreinenscan al menig Koploperbedrijf klimaatadaptief het nieuwe seizoen heeft
ingeluid.


Koploperbos

Alle 20 Koplopers ontvangen na afloop het Koplopercertificaat als eervol bewijs van
deelname aan het Koploperproject. De 3 Koploperwinnaars ontvangen een appelboom van
het ras ‘Groninger Kroon’. De boom staat symbool voor het continue groeiproces waarvan
de komende generaties de vruchten kunnen plukken.

Op initiatief van deze 20 Koplopers is op 26 maart op Bedrijventerrein Zuidoost
(Euvelgunnerweg) een Nederlandse primeur, het Koploperbos van circa een hectare
aangelegd. De Koploperbedrijven compenseren hiermee (een deel van) hun CO2
restuitstoot. Medewerkers kunnen een gezonde wandeling door het bos maken,
verschillende soorten dragen bij aan biodiversiteit en het bos vermindert hittestress en
wateroverlast. Tijdens de lancering van het Koploperbos heeft wethouder en juryvoorzitter
Chakor dit Koploperbos tenslotte overgedragen aan de kinderen van de toekomst! 

Kijk hier voor de interviews

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Actueel

Contact