Nonchalance bij beveiliging bedrijven Groningen soms ‘bijna onthutsend’

13-05-2020

Het is opvallend hoe nonchalant bedrijven in Groningen soms omspringen met de beveiliging van hun gebouwen, én van hun computers. “Het is bijna onthutsend om te zien dat terrein en gebouw ongemerkt kunnen worden betreden. En dat geldt ook voor de digitale netwerken. Het lijkt er op dat hackers in veel gevallen vrij gemakkelijk digitale netwerken kunnen binnen dringen”. Dat stelt de organisatie voor de beveiliging van bedrijventerreinen in Groningen, de BBOG (Bedrijfsbeveiliging Omgeving Groningen).

Binnen Bedrijfsbeveiliging Omgeving Groningen werken gemeente, politie, veiligheidsregio en bedrijvenverenigingen onder het motto Schoon, Heel en Veilig samen aan criminaliteitspreventie, beveiliging en veiligheidszorg op de bedrijvenlocaties in Groningen.

De BBOG zegt in een verslag over het eerste kwartaal van dit jaar, 2020, dat er 561 meldingen binnen kwamen. Daarvan waren er 325 afkomstig uit zuid-oost, 152 uit west en 84 uit noord-oost.

Rustiger door corona?

De Coronamaatregelen van de regering hebben geen directe invloed op de uitvoering van de collectieve surveillance gehad. Toch is er in maart sprake van aanzienlijk minder meldingen. Of dit een trend is, zal nog moeten blijken. In het schema hieronder de meldingen zoals door de uitvoerende organisatie CRUON en politie in het eerste kwartaal van 2020 gedaan.

Niet brandende openbare verlichting

In algemene zin ziet BBOG dat de terreinen in het gebied van bedrijvenvereniging Zuidoost het hoogste aantal meldingen scoort. In het openbare gebied springen het aantal meldingen over vervuiling in de openbare ruimte en de niet brandende openbare verlichting in het oog. ‘Hier ligt een schone taak voor de gemeente’, aldus het kwartaal-verslag.

Maar ook het bedrijfsleven moet de hand in eigen boezem steken. De aanpak van de vervuiling op het eigen terrein laat vaak te wensen over. Daarnaast gaat men onzorgvuldig te werk bij het afsluiten van terrein en gebouw.

Bron: BBOG en groc.nl