Mobiliteitsplan van ZO houdt Zuidoost bereikbaar

24-04-2018

Bedrijvenvereniging Zuidoost lanceerde op dinsdag 10 april een mobiliteitsplan om bedrijventerrein Zuidoost in Groningen bereikbaar te houden voor ondernemers, bezoekers en werknemers.

Deze lancering vond plaats tijdens de speciale VBZO Academy “Let’s move together” die geheel in het teken stond van mobiliteit. Speciale gasten tijdens dit event waren F1-coureur Robert Doornbos en wethouder Paul de Rook van de gemeente Groningen.

Robert Doornbos legt de werking van een origineel F1 stuurwiel uit

Mobiliteitsplan

Door de verbouwingen aan de zuidelijke ringweg en het spoorgebied moeten ondernemers en hun partners met elkaar op zoek naar mogelijkheden om Zuidoost bereikbaar te houden. ZO biedt ondernemers op Zuidoost creatieve en duurzame oplossingen voor dit probleem met een mobiliteitsplan. In dit plan staan vier oplossingen centraal: een deelauto’s, een kantoorbus, deelfietsen en een mobiliteitspas. Beide eerste punten gaan direct vanaf 10 april in werking, de twee laatste worden in een tweede fase opgeleverd.

Georgette Matthijssen test een elektrische fiets uit het mobiliteitsplan

Delen maakt duurzaam

Door deelauto’s en deelfietsen in te zetten, kiest ZO in het plan niet alleen voor blijvende mobiliteit doordat er minder auto’s de weg op hoeven, maar ook voor duurzaamheid. Deelnemende bedrijven kunnen hun personeel met de fiets of het OV naar het bedrijf laten komen. Voor zakelijke ritten tijdens de kantooruren kunnen medewerkers dan een 100% elektrische auto tijdelijk gebruiken. De auto’s worden beheerd door partners BMW Martinistad en Century.

Kantoorbus

ZO ondersteunt financieel de eerste 20 ondernemers, die zitplaatsen willen kopen in de kantoorbus die Drenthe Tours vanaf Assen naar de stad zal laten rijden. In deze kantoorbus hebben werknemers een gegarandeerde, luxe zitplaats met wifi, koffie en ruimte voor laptop waardoor reistijd werktijd wordt. De kantoorbus mag over busbanen en rijdt via het hoofdstation naar Zuidoost en het Europapark.

Interieur van de kantoorbus bekijken tijdens de VBZO Academy

Tweede stadium

In de tweede uitrolfase van het mobiliteitsplan kunnen ondernemers gebruik maken van deelfietsen, die geleased kunnen worden. Ideaal voor de laatste werkkilometers. Tot slot wordt er in deze fase ook de mobiliteitspas beschikbaar gesteld, waarmee ondernemers voor zichzelf en hun werknemers alle onderdelen eenvoudig kunnen inkopen via één pas, wat gebruik en administratie zeer eenvoudig maakt.

Samenwerking

Wethouder Paul de Rook lichtte tijdens het event de goede samenwerking met ZO en partners als Groningen Bereikbaar toe. “Zeer goed dat de bedrijvenvereniging het voortouw neemt, en zelf ook acties start om de bedrijven en de stad bereikbaar te houden.” Paul de Rook ontving daarna de eerste mobiliteitspas van voorzitter Harry Marissen voor een elektrische deelauto. Erik Meems van Century Autogroep reikte tot slot de passen voor de elektrische auto’s uit aan de eerste deelnemers, waaronder Noorderpoort en Alfa College.

Interieur van de kantoorbus bekijken tijdens de VBZO Academy