Kersteierballen voor leden

13-12-2021

Presentje voor in de kerstboom

Om de leden toch een steuntje in de rug te geven en te laten weten dat we blij zijn met onze leden en relaties hebben we dit jaar een klein presentje voor in de kerstboom: een Eierbal oftewel een Aaierbal. Niet zomaar een eierbal. Duurzaam gemaakt, echt Gronings, recyclebaar en voor het goede doel.

JINC

De plek waar je wieg staat, zou niets mogen zeggen over hoe groot de kans is dat je later goed terecht komt. In Groningen, waar relatief veel armoede voorkomt, is dat echter wel het geval. JINC doet hier iets aan.

De cijfers liegen er niet om: in Groningen groeit 10,2% van de kinderen op in armoede. Dat is bijna 2% meer dan in de rest van Nederland. De sociaaleconomische achtergrond van deze kinderen is van grote invloed op hun toekomstperspectief, onder meer omdat armoede leidt tot kansenongelijkheid.

JINC Groningen zet alles op alles om deze kinderen toch een eerlijke kans op de arbeidsmarkt te geven. Hoe? Met steun van partners stuurt Jinc jaarlijks vele honderden leerlingen op bliksemstage en kunnen vmbo’ers een sollicitatietraining volgen. Zij weten daardoor beter wat er te koop is op de arbeidsmarkt en hoe ze zich aan potentiële werkgevers moeten presenteren.
Om het werk van JINC te ondersteunen wordt voor iedere verkochte kertsteierbal 2 euro gedoneerd.

BWRI Sappemeer

De stro wordt gekookt in een kas in Foxhol. Als de stro gekookt  heeft, valt het uit elkaar, wordt het geperst en vermengd met papier. Vervolgens gaat het mengsdel naar de sociale werkvoorziening BWRI in Sappemeer.

De eierballen worden met de hand gedraaid, geverfd en beglitterd door de mensen van het BWRI.

Marcel Hensema - de bedenker
Marcel Hensema is een Gronings acteur. Hij speelde rollen in vele televisieseries zoals Penoza en Hollands Hooop. Ook is hij actief in theater. Hij is de initiatiefnemer van deze prachtige actie. Lees zijn verhaal op www.kersteierballen.nl