Het kan écht: Driebond Aardgasvrij

14-12-2018

Bedrijvenvereniging Zuidoost en de gemeente werken samen aan de ambitie om Driebond met zijn autoboulevard van het aardgas te halen. De belangstelling hiervoor bij ondernemers is groot, blijkt uit het grote aantal ondernemers dat op 13 december aanwezig was; zo'n 38.

Het kán

Maar liefst 1.800 zonnepanelen liggen er op het dak van het fonkelnieuwe gezamenlijke pand van Terwolde Groningen en Nefkens Noord op de Autoboulevard op Driebond. De verlichting is allemaal LED en het pand is voorzien van 9 warmtepompen. Daarmee is de hele nieuwbouw van deze dealers van Peugeot, Dacia en Renault, showrooms, werkplaats en kantoren, energieneutraal en volledig aardgasvrij. De aangewezen locatie dus voor de ondernemers op Driebond om zich te laten informeren over het project Driebond Aardgasvrij, afgelopen donderdag 13 december.

‘All Electric’ voor Zuidoost

Paul Corzaan, gemeente Groningen, toonde in zijn presentatie dat er veel mogelijkheden voor Driebond zijn. “Per wijk stellen we een energietransitieplan op, oftewel de best haalbare manier per wijk om van het aardgas af te komen. Daarvoor zijn grofweg drie opties: warmtenet, groen gas of all electric. Voor Driebond, en trouwens voor het hele bedrijvenpark Zuidoost, geldt als meest rendabele optie ‘All Electric’.” De grootste verbruikspost van bedrijven op Zuidoost is volgens Paul Corzaan de verwarming. “Daar gaat zo’n 50% van het gasverbruik naar toe. Maar je hebt wel heel veel zonnepanelen nodig om die behoefte volledig elektrisch te kunnen doen. Dus moeten er meer maatregelen genomen worden, in de vorm van warmtepompen bijvoorbeeld of met windmolens.”

Die laatste optie riep gelijk een reactie op van een van de aanwezigen: wat zou het rendement zijn als we hier een echt grote windmolen op Zuidoost zetten? De reactie van Paul Corzaan: afhankelijk even van de vraag of dat toegestaan is, is het antwoord duidelijk: dan zijn we voor Zuidoost gelijk Boven Jan, daar kunnen geen zonnepanelen tegenop.

Informatiepunt op Zuidoost

Er blijken meer ideeën te zijn bij ondernemers in de energie-ambities. Bedrijvenvereniging Zuidoost werkt actief aan het helpen en ondersteunen van ondernemers die energiemaatregelen willen nemen. Harry Bouma, bestuurslid van ZO: “Op Zuidoost willen we een fysieke locatie hebben waar je als ondernemer terecht kunt voor informatie, over maatregelen, maar bijvoorbeeld ook over financieringsmogelijkheden, waar bedrijven hun expertise en producten kunnen laten zien, kortom, een plek waar alle mogelijke info samen komt op het gebied van energie. Het liefst zouden we daar de mogelijkheid bieden om producten en apparaten in bedrijf te zien en te horen. Hoeveel lawaai maakt een warmtepomp nou eigenlijk, dat soort zaken. Daar gaan we als bedrijvenvereniging de komende tijd haast mee maken, in samenwerking met de gemeente, waarbij we ook gaan inventariseren wat de mogelijkheden zijn van gezamenlijk inkopen of gezamenlijk leveren.”