Gedeeltelijke sloop viaduct bij Esperantokruising vanaf 11 februari

07-02-2019

Combinatie Herepoort gaat een deel van het viaduct bij de Esperantokruising slopen. Deze werkzaamheden vinden plaats van 11 t/m 27 februari. Lees hier de brief van Aanpak Ring Zuid over de werkzaamheden en verkeershinder.

Brief Aanpak Ring Zuid

"De komende periode gaat Combinatie Herepoort een deel van het viaduct bij de Esperantokruising slopen. We gaan de zuidbaan van de zuidelijke ringweg slopen, ter hoogte van de Helperzoom, Verlengde Lodewijkstraat en Verlengde Willemstraat. Het verkeer dat vanaf het Julianaplein richting Hoogezand rijdt, is inmiddels opgeschoven naar het noorden en rijdt ook via de tijdelijke weg. Op die manier zijn de zuidelijke rijbanen vrij van verkeer en klaar om te slopen. We voeren deze werkzaamheden uit van 11 tot en met 27 februari 2019. In die periode rijden er van 16 tot 20 februari geen treinen. In deze brief informeren wij u over deze werkzaamheden en eventuele overlast.

Werkzaamheden

De werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van asfalt, het doorzagen en uithijsen van liggers en het slopen van delen van het viaduct. Deze werkzaamheden kunnen zorgen voor geluidsoverlast. De werktijden zijn van 07:00 uur tot 19:00 uur (met mogelijke uitloop tot 23:00 uur). De actuele planning leest u vanaf 11 februari op www.aanpakringzuid.nl en op de infokeet bij de bouwlocatie (zie onderaan deze brief).

24 uur per dag werkzaamheden

Van zaterdag 16 februari 03:00 uur tot woensdag 20 februari 04:00 uur rijden er geen treinen. In die periode werken wij 24 uur per dag rond het spoor. De werkzaamheden die veel hinder geven, plannen wij zoveel mogelijk overdag. Als het met de uitvoering van de werkzaamheden tegenzit, dan zijn we genoodzaakt om die werkzaamheden in de avond en nachtelijke uren uit te voeren.

Verkeershinder

Van 11 tot 20 februari zijn de onderdoorgangen van de Verlengde Lodewijkstraat en de Helperzoom afgesloten (zie bijlage). Fietsers passeren door een fietstunnel naast de Verlengde Willemstraat. Van 20 februari tot en met 27 februari zijn de Verlengde Willemstraat en de Helperzoom afgesloten. De Verlengde Lodewijkstraat is dan geopend en toegankelijk voor al het verkeer. De doorgaande routes Helperzoom-Kempkensberg en Esperantostraat-Waterloolaan blijven tijdens de werkzaamheden voor al het verkeer te gebruiken.

Overige werkzaamheden

Tijdens de treinvrije periode voert ook Groninger Spoorzone werkzaamheden uit. Voor dit project worden er deze treinvrijeperiode onder andere (bodem)onderzoeken op en rond het spoor uitgevoerd tussen station Groningen Europapark en de zuidelijke ringweg. Omwonenden ontvangen van Groningen Spoorzone informatie over deze werkzaamheden.

Actuele informatie

De werkzaamheden en data zijn onder voorbehoud van omstandigheden. Meer informatie over deze werkzaamheden en de actuele planning leest u op www.aanpakringzuid.nl/uitvoering/actuelewerkzaamheden.

Vragen en klachten

Met vragen of klachten tijdens de werkzaamheden kunt u terecht in onze informatiekeet aan de Esperantostraat, tegenover de Esperantoflat. De openingstijden vindt u op de keet. Ook kunt u vragen en klachten doorgeven bij het Loket Verkeer en Werkzaamheden, (050) 367 89 89 of loketverkeer.werkzaamheden@groningen.nl of via de website www.aanpakringzuid.nl. Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meldt u dan via de website aan voor de nieuwsbrief verdiepte ligging.

Met vriendelijke groet,

Bert Kramer,