Erepenning Zuidoost voor Helmer Zweep en Henk Bos voor hun jarenlange inzet voor ondernemers en Groningse economie

27-04-2018

Beide ondernemers hebben een zeer belangrijke rol gespeeld in het goed laten functioneren van de bedrijventerreinen en dat is essentieel voor het economisch functioneren van de stad en het creëren van werkgelegenheid, aldus de wethouder.

Slagvaardig

Joost van Keulen roemde ook de samenwerking tussen de bedrijvenvereniging, de gemeente en andere partijen, waar Helmer Zweep en Henk Bos een belangrijke rol in hebben gespeeld. “Jullie hebben je altijd sterk gemaakt voor die samenwerking, met altijd het belang van de ondernemers voorop, maar met een gezamenlijk doel voor ogen. Slagvaardig op een goede manier: dat was nodig en verliep wat mij betreft altijd buitengewoon plezierig. Jullie hebben ook ondernemers bewust gemaakt van het belang van samenwerking: want als collectief sta je sterk en krijg je zaken voor elkaar, zoals blijkt uit concrete resultaten als het OTP en nu het Mobiliteitsplan van Zuidoost.”

Helmer Zweep: optimaal resultaat bij Aanpak Ring Zuid

Helmer Zweep, eigenaar van Hunze-Trans, is al sinds 1999 actief betrokken bij de bedrijvenvereniging. Jarenlang als bestuurslid Infra en sinds enige tijd als lid van de Infracommissie. Een van de grote successen van zijn portefeuille, met inzet van mede-ondernemers, is de directe ontsluiting van Driebond en Eemspoort vanaf de Ring Zuid, een grote wens van Zuidoost en overgenomen bij de ombouw van de zuidelijke ringweg. En natuurlijk de volledige ontsluiting van de Europaweg, waar Helmer en de zijnen hard voor gestreden hebben.

Henk Bos: steunpilaar van het OTP

Henk Bos, voormalig directeur van SITA en nu van Virol, is 10 jaar voorzitter geweest van VBZO. Hij  heeft veel op zijn palmares staan, maar een van de grote punten is wel de oprichting van het OTP. Het OTP brengt ondernemers direct in contact met het onderwijs, bouwt netwerken tussen bedrijfsleven en kennisinstellingen, zodat vraag van het bedrijfsleven beantwoord wordt door de opleidingen die de mensen afleveren. Henk Bos heeft zich daar vanaf het begin hard voor gemaakt en mede dankzij zijn inzet is het OTP geworden wat het nu is.

De beide ondernemers werden verrast met het erelidmaatschap tijdens de speciale ledenvergadering gisteren van Bedrijvenvereniging Zuidoost. Helmer Zweep en Henk Bos zijn tevens de eerste ereleden van de vereniging onder haar nieuwe naam. De bijbehorende versierselen bestaan dan ook uit een mooie speld met het nieuwe logo ZO.

(Foto: Ronald Zijlstra. Tekst: aangevuld van groc.nl)