E-waste inzamelingsactie op bedrijventerrein Zuidoost

20-09-2022

PreZero is een internationaal bedrijf voor afvalinzameling en -verwerking. Het bedrijf adviseert over hergebruik, recycling en het tegengaan van verspilling. Ook zorgt ze voor de inzameling en recycling van allerlei soorten materialen, om er nieuwe grondstoffen van te maken. “Wij zorgen dat er steeds meer wordt hergebruikt van wat we met z’n allen weggooien”, licht Dennis van Klinken toe, rayonmanager van PreZero Noord-Nederland. “Bijvoorbeeld door van een oude shampoofles weer een nieuwe shampoofles te maken. Of door koffiedik te zien als waardevol materiaal. Een ander voorbeeld is afvalhout. Daar maken wij in onze eigen fabriek palletklossen van. Daarmee besparen we het gebruik van vers gekapt hout.” Op die manier hoopt het bedrijf bij te dragen aan een meer circulaire samenleving.

Bewustwording creëren
Met de actie op 28 oktober wil PreZero samen met het bestuur van de Bedrijvenvereniging Zuidoost bewustwording creëren over duurzame afvalverwerking bij de bedrijven op het bedrijventerrein én gezamenlijk meteen een mooi resultaat neerzetten. Van Klinken: “We hopen op een grote opkomst en gaan graag met bedrijven in gesprek over hoe we samen stappen kunnen zetten op weg naar een duurzaam morgen.”

Bedrijven kunnen op de actiedag tussen 09.00 en 15.00 uur verschillende soorten afval inleveren. Daarbij gaat het om kleine elektronische apparaten, zoals een oude telefoon, printer, laptop of koffiezetapparaat. Maar ook vertrouwelijke documenten, piepschuim (EPS) en cartridges die in printers hebben gezeten, kunnen deze dag ingeleverd worden. PreZero verzorgt vervolgens de verwerking van deze materialen.

Goed doel
Aan de actie zit ook een uitdaging verbonden. Voor het aantal kilo’s e-waste dat wordt ingezameld, schenken Bedrijvenvereniging Zuidoost en PreZero een bedrag aan een goed doel. Dit jaar is dat Kids United: een contributievrije voetbalvereniging voor kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. Naast het reguliere G-voetbal bieden ze ook Frame-voetbal aan, waarbij kinderen met een (dorsaal) rollator kunnen voetballen. Zonder giften en sponsoring kan deze stichting hun belangrijke werk niet organiseren. Op de website is meer informatie te vinden, en de mogelijkheid om de organisatie te steunen.

Van Klinken hoopt op flink wat inbreng. “Ik denk dat als mensen even door hun bedrijf gaan, ze altijd wel elektrische apparaten tegenkomen die ingeleverd kunnen worden. We staan er klaar voor op 28 oktober!”