Corona: gevolgen voor werkzaamheden en mobiliteit

17-04-2020

Welke gevolgen hebben de coronamaatregelen voor werkzaamheden aan de weg en het spoor en voor de mobiliteit in en rond de stad Groningen? Hierover lees je hieronder meer in dit bericht van Groningen Bereikbaar.

Werkzaamheden aan weg en spoor

We verwachten dat alle geplande werkzaamheden aan de weg en het spoor de komende periode doorgaan. Volgens Bouwend Nederland, de vereniging van bouw- en infrabedrijven, gelden de maatregelen van het kabinet niet voor werken op een bouwplaats. Uiteraard moet wel de RIVM-richtlijn van 1,5 meter afstand nageleefd worden, zowel bij het vervoer naar en van de bouwplaats als op de bouwplaats zelf. Er zullen ook werkzaamheden aan het spoor tussen Groningen en Leeuwarden plaatsvinden in de meivakantie. Lees hier meer.

Vanwege de coronamaatregelen zien we op de wegen nu een heel ander verkeersbeeld. Er rijden minder auto's op de weg en het OV vervoert veel minder reizigers. Dat biedt kansen om juist nu aan de weg of het spoor te werken. Daarom wordt volop onderzocht of werkzaamheden eerder of sneller uitgevoerd kunnen worden. Als planningen veranderen, laten wij dat weten via onze website, digitale nieuwsbrief en social media.

Bussen en treinen

Het openbaar vervoer rijdt de komende weken volgens een aangepaste dienstregeling. De bussen van Qbuzz rijden op werkdagen volgens de zaterdagdienstregeling. Aanvullend rijden op een aantal lijnen extra ritten. Hierbij is rekening gehouden met de bereikbaarheid van onder andere ziekenhuizen in Groningen en Drenthe. Meer informatie en maatregelen lees je op de website van Qbuzz.

Ook Arriva hanteert een aangepaste dienstregeling voor zowel de trein als de bus. De aangepaste dienstregeling is te vergelijken met een zondagsdienstregeling, aangevuld met extra ritten in de ochtendspits op werkdagen. Kijk voor een volledig overzicht op de website van Arriva. NS laat de extra spitssprinters tussen Groningen en Assen t/m 31 maart niet rijden.

Laden en lossen in de binnenstad

De gemeente Groningen heeft de tijden voor de bevoorrading van winkels in de binnenstad uitgebreid. Bevoorrading is nu mogelijk tussen 05.00 en 18.00 uur. Dit is een tijdelijke regeling in verband met het coronavirus.

Bron artikel: groningenbereikbaar.nl