Blijvende herinnering aan markante laatste boer van Euvelgunne

05-03-2020

Standbeeld Thies Dijkhuis op donderdag 5 maart onthuld

Hij was niet alleen verknocht aan het land en de boerderij Euvelgunnerheem. Thies Dijkhuis heeft ook als een leeuw gevochten samen met zijn familie om de Hunzezone te behouden voor de stad Groningen. Bedrijvenvereniging Zuidoost en Het Groninger Landschap waren het er over eens dat de laatste boer van Euvelgunne, zoals Thies werd genoemd in de gelijknamige documentaire, na zijn overlijden in maart 2019 een blijvende herinnering verdiende in zijn geliefde Hunzezone in de vorm van een standbeeld. Op donderdag 5 maart is dit standbeeld van Thies Dijkhuis onthuld bij de Euvelgunnerheem in het bijzijn van de familie van Thies en genodigden.

Samenwerking

Thies Dijkhuis is geboren en getogen in de Hunzezone, toen dit nog een groen, agrarisch gebied was. Samen met zijn broer en zus nam hij de boerderij over toen zijn vader vroeg overleed. In de pogingen van Thies en zijn familie om de boerderij en het gebied te behouden terwijl de industrie steeds verder optrok, vond hij in Het Groninger Landschap een partner door de jaren heen. Zijn aandeel in de boerderij heeft hij nagelaten aan Het Groninger Landschap. “Een indrukwekkend gebaar,” zegt Marco Glastra, directeur van Het Groninger Landschap. “We beschouwen het als een grote eer, maar ook een grote verantwoordelijkheid, dat we het stokje van Thies mogen overnemen voor het behoud van de Hunzezone.”

Markant en betrokken

Bedrijvenvereniging Zuidoost kende Thies als een zeer betrokken lid. Niet alleen was hij veelvuldig aanwezig op evenementen en vergaderingen, maar maakte ook zijn mening over kwesties en issues op en rond Zuidoost altijd duidelijk. “Een markante persoonlijkheid, dat was Thies. We zijn nog steeds ontzettend blij dat deze zone is behouden op Zuidoost en dat hebben we aan Thies en zijn familie te danken. Heel fijn dat Het Groninger Landschap samen met ons een mooi plekje heeft gezocht om een blijvende herinnering voor deze bijzondere man te creëren”, aldus Harry Marissen, voorzitter van Bedrijvenvereniging Zuidoost.

Onthulling

Het beeld is onthuld op donderdagmiddag 5 maart in het bijzijn van broer Teun en zus Fré van Thies en genodigden. Kunstenares Cindy Sprokel heeft het beeld gemaakt. Bart Krikke van het bedrijf Krikke Realisatie, lid van Bedrijvenvereniging Zuidoost, heeft de kosten van de sokkel voor zijn rekening genomen.

Foto: vlnr Harry Marissen, broer Teun en zus Fré van Thies. Fotograaf: Jan Buwalda