Beeldje voor Thies Dijkhuis, de laatste boer van Euvelgunne

15-05-2019

Er zijn plannen om Thies Dijkhuis - ‘de laatste Boer van Euvelgunne ‘ - te vereeuwigen met een beeldje. Dat hebben we maandag besproken tijdens de algemene ledenvergadering. Volgens ZO, waar Thies zelf ook lid van was, heeft hij een beeldje wel verdiend omdat hij zich jarenlang voor de Hunzezone en het bedrijventerrein in het zuid-oosten van Groningen heeft ingezet.

Hunzezone

Dijkhuis overleed in maart 2019 op 72-jarige leeftijd. Hij had er tijdens zijn leven voor gezorgd dat de landbouwgronden van zijn boerderij in de Hunzezone niet zouden veranderen in een bedrijventerrein of andere bestemming zou kijgen, maar in een natuurlijk gebied. Daardoor kunnen medewerkers van bedrijven nu tussen de middag een wandelingetje maken in een parkachtig landschap.

Voor zijn verdiensten werd Thies Dijkhuis al benoemd tot ereburger van Groningen. In 2017 maakte Tom Tieman een film over zijn leven met als titel: ‘De Laatste Boer van Euvelgunne’.

Het beeldhouwwerk is nog niet klaar, maar bij de Algemene Ledenvergadering was al wel een klein proefbeeldje te zien. Volgens Bart Krikke, die het voorstel voor het beeldje deed tijdens onze Fondslunch dit voorjaar, is een beeldje voor Thies op zijn plaats. ‘Dan geven we het een mooi plekje, en dan kun je er straks langs fietsen met een glimlach’.

Voorzitter Harry Marissen zegde toe dat de vereniging de suggestie zal uitwerken en met een voorste zal komen voor de uitvoering van het plan.