Afscheid Helmer Zweep als bestuurslid ZO

15-05-2019

Tijdens onze ALV op 13 mei heeft Bedrijvenvereniging Zuidoost afscheid genomen van ons bestuurslid Helmer Zweep. In totaal 22 jaar is Helmer betrokken geweest bij deze vereniging of haar voorgangers. Bij zijn afscheid kreeg Zweep lof toegezwaaid van voorzitter Harry Marissen.

Hart op de tong

‘Helmer heeft het hart op de tong én op de goede plaats. Maar hij laat zich niet met een kluitje in het riet sturen’, aldus Marissen. Volgens hem kon Helmer 'ongezouten kritisch zijn', een feit dat hij zeer in hem waardeerde. Volgens Marissen neemt Helmer Zweep afscheid omdat hij het om gezondheidsredenen wat rustiger aan wil doen. Maar gelukkig blijft hij als adviseur actief voor de vereniging. Vorig jaar werd Helmer al benoemd tot erelid van onze vereniging.

Een stip aan de horizon

Helmer Zweep zei in een reactie dat hij zijn bestuursfuncties steeds met veel plezier heeft gedaan. Hij gaf de verenigingsleden mee dat je altijd met zorgen voor ‘een stip aan de horizon’ waar je naar toe kunt werken. ‘Zo hebben we ook de verpaupering waar ooit sprake van leek te zijn tegen kunnen houden in ons gebied’, betoogde hij.

Ook was hij blij met de samenwerking, onder meer met de gemeente Groningen. ‘We hebben elkaar nu eenmaal nodig, dat moeten we vasthouden, dat is zo’n stip aan de horizon die je altijd in gedachte moet houden’, aldus Helmer Zweep.

Helmer Zweep, eigenaar van Hunze-Trans, is al sinds 1999 actief betrokken bij de bedrijvenvereniging. Jarenlang als bestuurslid Infra en als lid van de Infracommissie. Een van de grote successen van zijn portefeuille, met inzet van mede-ondernemers, was de directe ontsluiting van Driebond en Eemspoort vanaf de Ring Zuid, een grote wens van Zuidoost en overgenomen bij de ombouw van de zuidelijke ringweg. En de volledige ontsluiting van de Europaweg, waar Helmer en de zijnen hard voor gestreden hebben.

Opvolger Onno Smid

Helmer werd tijdens de vergadering opgevolgd door Onno Smid. Onno is directeur van de Kwint. Hij zal zich binnen het bestuur gaan bezighouden met de portefeuille Openbaar Gebied, en met name Infra.

Basis: artikel op groc.nl
Foto: copyright bedrijvenvereniging ZO, fotograaf Geert Job Sevink