makro ´gewoon bereikbaar´
Ondanks de wegwerkzaamheden
MAKRO is ´gewoon bereikbaar´
Het slechte nieuws: ja, er zijn wegwerkzaamheden en ja, dat kan leiden tot oponthoud. Het goede nieuws: groothandel Makro is desondanks ‘gewoon’ bereikbaar. Dat is zo ongeveer de strekking van de boodschap die vanuit Makro wordt verstuurd naar klanten, leveranciers en personeel. Nieuwsbrieven, social media en zelfs kortingsacties worden ingezet om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Vestigingsmanager Kasper te Braak blijft dan ook optimistisch: “We moeten even door de zure appel heen. Nog een jaar en dan rijd je hier snel en zonder problemen naartoe.”
Te Braak is nog maar relatief kort, sinds afgelopen voorjaar, vestigingsmanager voor de Groningse vestiging van Makro. Vrij snel na zijn aantreden kwam hij in contact met mobiliteitsadviseur Paul Dijksta van Groningen Bereikbaar. “Dat was tijdens een presentatie van Groningen Bereikbaar, speciaal voor grote werkgevers, over de komende wegwerkzaamheden. Omdat ik niet in de stad woon, hier nog niet zo heel erg lang werk en dus ook Groningen niet heel goed ken, zeiden al die kaartjes en wegafsluitingen me toen maar heel weinig”, blikt de vestigingsmanager terug. “Na afloop hebben Paul en ik dan ook meteen een vervolgafspraak gepland met als doel me bij te praten en de omleidingen wat te duiden.”
Bij die ene afspraak bleef het niet: Te Braak is inmiddels helemaal op de hoogte van de werkzaamheden en afsluitingen en de gevolgen die dat al dan niet voor de bezoekers van Makro heeft. “Eens in de paar maanden krijgen we nu van Groningen Bereikbaar per mail een uitgebreide update over de wegwerkzaamheden die in het komende kwartaal plaatsvinden. Inclusief kaartjes, omleidingsroutes en korte tekstjes, ideaal.”
Deze input wordt door Makro gebruikt om leveranciers, bezoekers maar ook medewerkers op de hoogte te brengen van wat er komen gaat en wat dat voor hen betekent. Daarbij worden nieuwsbrieven ingezet, maar ook socials. Om klanten te verleiden vooral te blijven komen, heeft Makro vooral afgelopen zomer tijdens de afsluitingen van de zuidelijke ringweg, extra kortingsacties in het leven geroepen. “In combinatie met onder andere mailingen hebben we op die manier de omzet in stand weten te houden”, vertelt Te Braak. Hij noemt daarbij ook de ruime openingstijden: “We zien dat meer mensen nu ’s avonds komen, als het wat rustiger op de weg is.”
Bij Makro in Groningen werken zo’n 150 mensen. Zij kunnen gebruik maken van een Fietsplan, waardoor de aanschaf van een fiets voor hen financieel aantrekkelijker is. Volgens de manager wordt er veelvuldig van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. “Er zijn meer collega’s die op de fiets komen dan met de auto. Vooral onder de collega’s uit de stad en Haren is fietsen populairder dan ooit.”
En Te Braak zelf? “Ik ga met de auto, maar dat kan niet anders: ik woon als gevolg van mijn recente komst naar Makro relatief ver van mijn werk.” Het betekent wel dat hij bijna dagelijks met vertragingen of omleidingen te maken heeft als hij vanuit Drachten de stad in komt rijden, of andersom: als hij de stad uitrijdt. “Ik zie het maar als de laatste pijn. Nog een klein jaar, dan zit het erop en heeft Groningen een fantastische nieuwe ringweg.”