“Kersverse hofleverancier Frans Muller Benelux maakt verduurzamingsslag”
“Frans Muller Benelux wordt steeds duurzamer”
“Kersverse hofleverancier Frans Muller Benelux maakt verduurzamingsslag”
Naast schoenpoets, veters en zooltjes nu ook schoenlepels van gerecycled plastic: het Groningse schoenverzorgingsbedrijf Frans Muller Benelux wordt steeds duurzamer.
Wat 170 jaar geleden als lokale schoenmaker begon, is uitgegroeid tot een internationaal distributeur in schoenverzorging, inlegzolen en schoenaccessoires. In april ontving het bedrijf ook nog eens het predicaat Hofleverancier. “De kroon op ons werk”, zegt algemeen directeur Rutger Muller. De aanvraag van het predicaat was voor Muller een boeiende reis door de geschiedenis van zijn zaak. “Maar als familiebedrijf blijven we ook gericht op de toekomst, daarom zetten we ons graag in voor een schonere wereld.”
Inmiddels heeft Frans Muller Benelux behalve het hoofdkantoor aan de Rouaanstraat Groningen vestigingen in Nieuwegein en Brussel. Het bedrijf telt ongeveer dertig werknemers en levert aan winkels als Van Arendonk, Happy Walker en Ziengs. Rutger Muller nam het bedrijf over van zijn vader in 2011, daarmee is hij de zesde generatie die het bedrijf runt.
“Eigenlijk zijn we onbewust altijd al bezig geweest met duurzaamheid”, vertelt Muller. “Door dat potje poets, dat inlegzooltje of die nieuwe veter gaan schoenen langer mee. Zo hoef je niet steeds nieuwe schoenen te kopen.” Vandaar ook de slogan: “We care for shoes.” Maar, vond Muller, er kon nog wel een tandje bij. “We koesteren de wens dat een nieuwe generatie het in de toekomst overneemt, en dat kan alleen door duurzaam ondernemerschap.”
Frans Muller Benelux deed onlangs ook mee aan de Koplopersgroep, een initiatief dat bedrijven begeleidt op weg naar een toekomstbestendige bedrijfsvoering. En daarnaast heeft het bedrijf een MVO-certificaat (Maatschappelijk verantwoord ondernemen).
Frans Muller Benelux is druk bezig met het verduurzamen van de gehele keten. “Van verpakkingen en recepturen van de producten, tot de logistiek. Per schakeltje kijken we wat we kunnen doen.” Zo laat het bedrijf veters nu wat vaker maken bij de veterfabriek in Duitsland, in plaats van in China. En waar ze acht jaar geleden begonnen met recyclebaar plastic, gaan ze nu over op gerecycled plastic.
Een bijzonder product van deze verduurzamingsslag: de Jutterslepel. Een schoenlepel gemaakt van juttersvondsten op Terschelling. De lepel werd ontwikkeld in samenwerking met Vincent Kooijman, eigenaar van de Jutfabriek. “Je schrikt je rot hoeveel er aanspoelt op het eiland”, zegt Muller. “Jutters hebben grote bergen met plastic gesprokkeld. Die zijn vervolgens vermalen op het eiland, en daarna verwerkt in onze mallen in Duitsland. Per verkochte jutlepel gaat een euro weer terug naar de Jutfabriek. Zo kunnen we onze stranden schoonhouden.”
De jutlepel was nog best een uitdaging. “Met nieuw plastic werken is veel makkelijker. Daarbij weet je precies hoe heet het smelt en hoe je het moet gebruiken. Zo zie je maar, de weg naar duurzaamheid is er een van experimenteren en out of the boxdenken. Het gaat niet zonder slag of stoot.”
(Bron: Groninger Ondernemers Courant)